Tilannepäivitys

Sain töitä kuudeksi kuukaudeksi, aloitan maanantaina. Se on monella tapaa helpotus. Ansiosidonnainen päivärahani olisi loppunut parin kuukauden päästä, joten tämä tulee erittäin hyvään saumaan. Työ ei ole ihan sitä mitä haluaisin tehdä vaikka seuraavat viisi vuotta, ei vastaa koulutustani ja aiempaa kokemustani, mutta kyllähän te tiedätte miten vaikeaa voi olla saada ylipäätään mitään töitä. Työ kuulostaa kuitenkin ihan mielenkiintoiselta. Sellaiselta, jota voin hyvin tehdä puoli vuotta – varsinkin jos työporukka on mukava.

Kyseessä on vuorotteluvapaan sijaisuus. Sen takia meni aika pitkään siitä, kun olin saanut tiedon, että minut on valittu, siihen, että oli oikeasti varmaa että asiat onnistuvat. Heti kun TE-keskus on osallisena, asioissa kestää. Nyt sopimus on kuitenkin tehty ja käsittääkseni TE-keskus on hyväksynyt sen.

Laskin, että olen tämän vuoden puolella hakenut 61 työpaikkaa. Sinänsä ei ole hassummin, että sain työpaikan tuon hakemusmäärän jälkeen, enkä 600 tai 6000, mutta kyllähän tuokin tuntuu aika isolta määrältä, koska hain töitä aktiivisesti ehkä vähän reilun kuukauden.

Kävin eilen lounaalla kahden entisen työkaverini kanssa. He lopettivat viime vuoden lopussa samassa projektissa, jossa minäkin olin, ja kumpikin hakee tällä hetkellä töitä. Toinen heistä sanoi minulle, että se että minä olen saanut jo töitä, antaa toivoa myös heille. Se on mukava kuulla. Se, että sain näinkin nopeasti töitä, johtuu varmasti siitä, että en ole ollut hirveän nirso hakemieni töiden suhteen ja siitä, etten ole antanut periksi. Ja vaikka tuleva työni ei olisikaan ihan unelmatyöni, se antaa hyvän mahdollisuuden miettiä, mitä haluan ja hengähtää työnhausta seuraavan puolen vuoden ajan. Lopulta, miten moni töissäkäyvä muka voi väittää tekevänsä juuri sitä työtä, jota on aina halunnutkin tehdä?

86937137_10158390215299684_6741116029096689664_o

5 vastausta artikkeliin “Tilannepäivitys”

  1. Onneksi olkoon! Puoli vuotta aikaa hengitellä vähän vapaammin.

    Olin itse puoli vuotta rautakaupassa. Kun toimistotyötä ei riittänyt koko ajaksi, olin myös myymälän puolella, vaikka en tiennyt tuotteista mitään enkä todellakaan ollut omalla mukavuusalueellani.

    Tykkää

  2. Onnittelut työpaikasta myös minulta!

    Olen noita vuorotteluvapaan sijaisuuksia hakenut, mutta en ole onnistunut sitäkään kautta työllistymään. Niitä on yleensäkin todella vähän tarjolla, ja täällä Tampereen seudulla erittäin vähän. (Työpaikan pitää lisäksi sopia omaan taustaan, joten kaikkia mahdollisia vuorotteluvapaan sijaisuuksia ei oikein voi hakea.)

    Tykkää

    1. Kiitos. Eihän niitä oikeasti ole kovin paljoa tarjolla, olen saman huomannut. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun pääsen vuorotteluvapaan sijaisuuden haussa haastatteluun. Minulla ei ole tietoa, miten moni esimerkiksi tätä paikkaa on hakenut, mutta kuvittelisin että kyllä noihin vuorotteluvapaan sijaisuuksiin riittää hakijoita.

      Tykkää

  3. Hei Tulitikkutyttö! Harkitsin blogia työnhausta, kunnes törmäsin häkellyttävään tarinaasi. Olet todella aikaansaapa, älykäs ja sinnikäs — nostan hattua! Kuulisin mielelläni lisää taustastasi. Itse olen touhunnut työnhakua puolisen vuotta, mutta en lähellekään tuollaisilla luvuilla: muutama hassu hakemus ilmoitusten perusteella, avoimia hakemuksia, verkostoitumista, video Linked-In:iin… Nyt olen silti jo sitä mieltä, että ei kannata jatkaa: Perustan ennemmin yrityksen vaikka ilman liikeideaa, täydennän tutkintoa ja teen hallitustyötä. Tuntuu pahalta todeta, ettei kuusi vuotta yliopistossa muuttanut uraani mitenkään: Olen ollut yrittäjä, hallituksen jäsen ja aikuisopiskelija jo ennen kuin aloitin KTM-tutkinnon. Palkkatyötä sen sijaan olen tehnyt Suomessa vain muutamia pätkiä 15 vuotta sitten — ja juuri se tuntuukin olevan työllistymiseni pahin este. Se vain hiertää, että en edelleenkään osaa lakata haaveilemasta työyhteisöstä, yhteisestä tekemisestä ja hyväksytyksi tulemisesta — taidan olla harvinaisen naiivi tapaus.

    Tykkää

Jätä kommentti